fredag 4 mars 2011

Smallworld - ett hejdundrande kul spel


Jag älskar att spela brädspel, och visst fungerar gamla godingar som Monopol, Bondespelet och Finans, men sanningen att säga - spel som Monopol tenderar att bli lite tjatiga. Spelmekaniken är inte vad man kan önska sig.

Mycket vatten under broarna vad gäller spelutvecklingen sedan dess dock. Spelet Smallworld är ett utmärkt exempel på det. Med en mindre portion tur än i tärningsbaserade Monopol, så har du här ett större element som involverar planering för kommande drag. Dessutom blir ingen spelomgång den andra lik, på grund av systemet med att koppla olika spelvarelser till olika egenskaper.

I lådan får du allt du behöver för att kunna spela, men vill du bygga ut spelet med fler varelser och egenskaper så finns det att köpa ett antal expansioner. Grundspelet innehåller olika spelplaner, anpassade för 2, 3, 4 och 5 spelare. Sedan finns ett antal olika fantasyinspirerade varelser, däribland alver, dvärgar och troll, som alla har olika grundförutsättningar. Därtill kommer olika egenskaper som kopplas till de olika varelserna. Egenskaperna kan ge olika form av bonusar då det gäller att erövra områden från andra spelare. För det är vad spelt går ut på; erövra och håll så mycket land som möjligt för att tjäna poäng. Efter tio rundor är spelet slut och man räknar poängen. Under denna tid har man som spelare förmodligen hunnit byta varelser ett flertal gånger, då de efterhand tunnas ut i leden.

Slumpmomenten som finns kommer in på två ställen, där det ena ändå ger en viss form av planering och det andra inte spelar en helt avgörande roll. Det ena tillfället är då man drar varelse. Det ligger förvisso alltid framme fem olika varelser på bordet (med tillhörande egenskap), och som spelare kan du välja vilken du vill av dessa (det kostar dock att välja en varelse som inte ligger först i kön), och även om du inte kan välja vilka varelser som läggs fram så kan du ändå planera vilken varelse du vill köpa och försöka beräkna vilken din/dina motspelare vill lägga vantarna på. Det andra slumpmomentet kommer in vid erövringen av ett område, vanligtvis det sista du försöker ta innevarande omgång. Du har då möjligheten att en gång per runda försöka ta ett område som du egentligen inte har nog med figurer för att erövra, men genom tärningens hjälp har du chans att knycka det undan din motspelare i alla fall.

Smallworld är ett snyggt och spännande spel, som också bjuder på en del skratt mellan varven. Det är lämpligt från 8 år och uppåt och alla spelare måste inte tvunget behärska engelska i skrift för att kunna spela då det inte finns några kort eller annat som är dolda för de andra spelarna. Det tar ungefär en till en och en halvtimme att spela och lämpar sig väl för de allra flesta.

Betyg: 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar