fredag 14 mars 2014

Bättre dagar (till en vän)

Det var de svåra åren
när jag var barn.
På skolgården
lärde jag mig försvar.
Och lärinnan hon sa till mej:
"Du, det blir inget av dej!"

Jag drömde om rep
att hjälpa mig bort.
Och sov svarta drömmar
av en slutgiltig sort.
Men natten jag var i skulle gry till en dag.
Så min vän, stanna kvar här ett tag.

Visst bär man på sår
efter år som de där.
Men hur det än går;
ja jag lovar och svär:
det blir bättre imorgon, när en ny tid tar vid.
Bit ihop och ta denna strid!

Depressioner
och ångest i svärm.
Vita rakbladsbett
där under din ärm.
Svärta i blicken år av terapi.
Från ärr på armen till ssri.

Det kommer bättre dagar
än denna dag.
Det kommer andra stunder
och andra slag.
Jag vet vad du tänker när du tittar på oss.
Men förtöj, och kasta ej loss.

Smärtan du andas,
allting som tär på.
Alla svikna löften
alla tankar så små.
Allt du burit alla sår alla men;
res dig upp på starkare ben!

En dag kan du skratta
åt allt det där.
En dag är du glad
åt att du är kvar här.
Det kan ta tid men det kommer bli bra.
Ja, det kommer bli tufft men du får det du ska.

För de svåra åren
ska en gång ta slut.
De djupaste såren
ska en dag läka ut.
Jag vet vad du menar när du talar till mej,
för i skärvor av spegeln ser jag bilder av dej.

(Lehto 2014)

1 kommentar: